Informacje prasowe
O polityce spójności UE w Opinogórze
Trwa cykl spotkań w ramach Dialogu Lokalnego na temat roli polityki spójności Unii Europejskiej. To nie tylko pieniądze, ale też szansa na rozwój lokalnych społeczności, inwestowanie w edukację i wspieranie młodzieży. Marszałek Adam Struzik rozmawiał o tym z uczniami z regionu ciechanowskiego. Poznaliśmy także placówki biorące udział w programie Mazowiecka szkoła przyszłości oraz Zawodowe Mazowsze przyszłości – innowacyjne kształcenie zawodowe.
Dialogi Lokalne UE z udziałem obywateli to inicjatywa Europejskiego Komitetu Regionów – instytucji, która reprezentuje miasta i regiony w Unii Europejskiej. Jedno z takich spotkań odbyło się w Opinogórze.
– Polityka spójności Unii Europejskiej to nie tylko fundusze, to realna szansa na rozwój lokalnych społeczności, takich jak Opinogóra. Dzięki niej możemy inwestować w nowoczesne kształcenie zawodowe, wspierać młodzież i budować Mazowsze przyszłości. Spotkania z uczniami pokazują, że Europa zaczyna się lokalnie – tam, gdzie są ludzie, ich potrzeby i aspiracje – mówi marszałek Adam Struzik, który jest członkiem Europejskiego Komitetu Regionów.
Wsparcie dla uczniów i nauczycieli
Podczas wydarzenia zostały zaprezentowane dwa ważne projekty edukacyjne: Mazowiecka szkoła przyszłości oraz Zawodowe Mazowsze przyszłości – innowacyjne kształcenie zawodowe. Ich celem jest poprawa jakości nauczania, wyrównanie szans edukacyjnych oraz wsparcie uczniów i nauczycieli. Szkoły otrzymują nowoczesny sprzęt, dostęp do warsztatów i wycieczek edukacyjnych, a nauczyciele – szkolenia.
Programy są realizowane dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
· Mazowiecka szkoła przyszłości
Mazowiecka szkoła przyszłości to projekt, którego pomysłodawcą jest samorząd województwa mazowieckiego. Jego celem jest podniesienie jakości edukacji w wybranych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych ogólnokształcących, w których uczniowie osiągają niskie wyniki edukacyjne. W regionie ciechanowskim partnerami projektu zostało 30 jednostek samorządu terytorialnego.
Po analizie wyników egzaminów ósmoklasisty i maturalnych wybrano szkoły, których uczniowie osiągali rezultaty równe lub niższe od średnich w danym regionie Mazowsza. W sumie na terenie Mazowsza bierze udział 507 szkół, z czego 368 otrzyma wsparcie na wyposażenie pracowni. Szkoły dostaną dostępy do wycieczek warsztatowych o tematyce ekologiczno-klimatycznej. Dzięki temu uczniowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności zwłaszcza w matematyce i przedmiotach przyrodniczych. W zależności od wielkości szkoły szkoła dostaje fundusze na wynagrodzenie dla nauczyli prowadzących zajęcia pozalekcyjne. Projekt będzie realizowany do 2029 roku.
· Zawodowe Mazowsze przyszłości – innowacyjne kształcenie zawodowe
Celem projektu jest podniesienie jakości nauczania w 100 szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe. Wsparcie będzie dotyczyło kształtowania kompetencji i umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Przewidziane są też szkolenia dla nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu z każdej zakwalifikowanej szkoły lub placówki. Wsparciem zostanie objętych 180 nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Zaplanowano również 9000 płatnych staży dla uczniów i uczennic. Całkowita wartość projektu to ponad 92 mln zł, z czego ponad 72 mln zł to wsparcie z UE.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
tel. 22 59 07 602,
e-mail: biuro.prasowe@mazovia.pl
