Dzieje się na Mazowszu

17. edycja festiwalu Era Schaeffera

Fragment plakatu Autor: Fot. mat. Organizatora
Nazwa 17. edycja festiwalu Era Schaeffera
Opis Tytuł tegorocznej edycji to „Non stop/Fabryka dźwięków”
Edycja 17

Data rozpoczęcia wydarzenia: 26 października 2025 19:00

Data zakończenia wydarzenia: 26 października 2025 21:00

Lokalizacja wydarzenia: Klub Moxo w Fabryce Norblina

Wydarzenie organizowane przez Fundację Przyjaciół Sztuk Aurea Porta.

Po raz kolejny sięgamy po twórczość Bogusława Schaeffera, genialnego kompozytora i dramaturga, z zaciekawieniem zadając sobie pytanie: na ile może być ona inspirująca dla współczesnych artystów, zaskakująca dla widzów.

Wychodząc od post-industrialnej przestrzeni klubu – restauracji MOXO, w którym odbędzie się tegoroczna Era, dawnej odlewni Fabryki Norblina tworzymy muzyczno-słowną kompozycję inspirowaną twórczością Schaeffera, budujemy współczesną fabrykę dźwięków, operującą na granicy pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i współczesnym popem. Nowoczesne wnętrze klubowe zostanie w całości zaaranżowane na potrzeby widowiska. Akcja toczyć się będzie nie tylko na scenie, ale także pomiędzy widzami, bar stanie się sceną.

Zapraszamy w tym roku widzów do udziału w multimedialnym happeningu, z udziałem wybitnych muzyków, aktorów w którym zabrzmią utwory muzyczne napisane przez Bogusława Schaeffera, usłyszymy inspirowane jego twórczością improwizacje muzyczno-wokalne, łączące jazz z muzyką klasyczną. Autorem scenariusza i reżyserem tegorocznej edycji jest Łukasz Czuj, dyrektor Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy, twórca ponad 50 spektakli teatralnych, widowisk muzycznych, projektów multimedialnych.

Wśród wykonawców znajdą się: wybitny skrzypek i saksofonista Michał Urbaniak, Bernard Maseli (jeden z najbardziej rozpoznawalny w Polsce wibrafonistów, ale także kompozytor, aranżer, obchodzący w tym roku 40 lecie swojej pracy artystycznej), wokaliści jazzowi Rauhangeze Baichoo (Mauritius/Londyn) oraz Wojciech Myrczek. Wystąpią także znakomity skrzypek Mateusz Smoczyński, Paweł Dobrowolski na perkusji, Michał Kapczuk na basie, Piotr Schmidt – trąbka, Nathan Wiliams – trąbka.

Całość działań w fabryce ujęta zostanie w formułę dialogu kontrastów. Bieli i czerni. Powagi i humoru. Dynamiki i melancholii. Pojedynku wybitnych muzyków. Przewodniczkami w tej podróży przez świat słów, dźwięków będą aktorki: Izabela Baran i Izabella Bukowska- Chądzyńska, aktor Sean Palmer oraz tancerze: Sandhaya Udupa – Indie, Paweł Zaufal oraz trener personalny Kamil Parol. Nawiązując do idei teatru instrumentalnego chcemy, aby w Fabryce Dźwięków zderzyć ze sobą różnorodne żywioły muzyczne, strategie spojrzenia na współczesną sztukę.

Za pomocą zintegrowanego systemu projekcji widzowie zanurzą się w przestrzeń będącą połączeniem rzeczywistości z wirtualnością, co umożliwia nam stworzenie konceptualnego pomostu pomiędzy wizjonerskimi i niekonwencjonalnymi ideami Schaeffera i ich współczesnymi interpretacjami. Korzystając z oryginalnych zapisów kompozycji Schaeffera, jego grafik, stworzona zostanie animacyjna przestrzeń video opowieści, tworząc dodatkowy, zaskakujący kontekst dla improwizacji aktorskich i przestrzeni muzycznej.

Oczywiście zgodnie z regułą schaefferowskiej narracji, dygresje, anegdoty i żarty wprowadzą nieuchronny chaos i zamieszanie.

Patronat honorowy: Marszałka Sejmu RP, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Ambasady Indii


Bogusław Schaeffer (1929 – 2019) jest jedną z najważniejszych osobowości polskiej sztuki współczesnej – kompozytor, dramaturg, teoretyk muzyki, grafik, ale przede wszystkim jeden z najważniejszych przedstawicieli awangardy w polskiej sztuce współczesnej. Napisał 17 książek, stworzył ponad 400 kompozycji muzycznych. Jako pierwszy podjął w Polsce gatunek teatru instrumentalnego w utworze „TIS MW2” (1963) napisanym dla słynnego eksperymentalnego Zespołu MW2. W swojej twórczości łączył doświadczenie kompozytora muzyki współczesnej i dramaturga, tworząc utwory balansujące na granicy koncertu, spektaklu, performance. W swoich tekstach pisanych dla teatru (jest autorem 40 dramatów) wielokrotnie zadawał pytania o rolę artysty, dzieła sztuki, bawiąc się formą, podważał powagę i patos sztuki.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony