Aktualności - rozwój regionalny
II Kongres Mazowieckich Mediów Lokalnych
Autor: fot. Joanna Czechowicz-Bieniek
Dziennikarze, eksperci, wydawcy i medioznawcy spotkali się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie podczas II Kongresu Mazowieckich Mediów Lokalnych. Wydarzenie było doskonałą okazją do dyskusji, edukacji i zacieśnienia współpracy.
Media lokalne są ważnym elementem demokracji lokalnej. Informują o sprawach ważnych dla lokalnych wspólnot, monitorują i recenzują decyzje władz samorządowych, opisują sukcesy, a także alarmują o problemach. Nadają ton lokalnej debacie publicznej. Są najbliżej obywateli, ich codziennych spraw i zmartwień. To dzięki nim mieszkańcy mogą być na bieżąco z wydarzeniami dziejącymi się w ich najbliższym otoczeniu, uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym. W obliczu wielu wyzwań, z którymi mierzymy się w XXI w., niezwykle ważne jest wspieranie i rozwijanie mediów, aby mogły pełnić swoją kluczową rolę – służyć prawdzie oraz ludziom.
– Media lokalne podają rzetelną informację, co jest szczególnie ważne w dobie fake news'ów. Kongres to przestrzeń na dialog, wymianę doświadczeń i rozwiązywanie problemów – podkreśliła członkini zarządu województwa mazowieckiego Janina Ewa Orzełowska podczas otwarcia II Kongresu Mazowieckich Mediów Lokalnych.
W tym roku wśród poruszanych tematów znalazły się m.in. dyskusje na temat problemów, które generuje rozwój dziennikarstwa internetowego (co i dlaczego ma największą „klikalność”), wyzwań dla redakcji w kontekście sztucznej inteligencji i fake news'ów w zderzeniu z rzetelnym dziennikarstwem oraz tego, jak zarabiać na mediach, czyli monetyzacji w mediach lokalnych.
Panelistami były osoby zajmujące się tematyką mediów i dziennikarstwa, zarówno teoretycy, jak i praktycy – Bogusław Chrabota, Cezary Gołaś, Marcin Kostecki, Izabela Kraj, Jacek Krzemiński, dr Marta Milewska, Mateusz Orzechowski, Anna Ryczek, Paweł Skumiał, Kamil Smogorzewski, Joanna Stachurska-Ruszkowska, Mariusz Szczygieł, dr hab. Łukasz Szurmiński i Piotr Wrotek.
II Kongres Mazowieckich Mediów Lokalnych zwieńczyła gala wręczenia Nagrody Marszałka Województwa Mazowieckiego dla dziennikarzy mediów lokalnych i regionalnych „Biały Kruk”.
Organizatorem wydarzenia był Samorząd Województwa Mazowieckiego. Patroni medialni kongresu: „Rzeczpospolita”, Polska Agencja Prasowa, Serwis Samorządowy PAP, TVP3 Warszawa, Polskie Radio RDC. Patroni instytucjonalni to: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, IBRIS oraz Local-Some.
Zachęcamy do śledzenia na bieżąco naszych kanałów informacyjnych @KochamMazowsze (Fb), gdzie publikujemy aktualności związane z wydarzeniem.
