Informacje prasowe

45 mln zł od sejmiku Mazowsza na linię kolejową Kozienice-Dobieszyn

DSC_3044 a.jpg

Radni sejmiku województwa zdecydowali – 45 mln zł z budżetu Mazowsza pomoże w budowie nowej linii kolejowej do Kozienic. Decyzja zapadła podczas dzisiejszego posiedzenia sejmiku. Przyznana kwota, która stanowi ponad 90 proc. wkładu własnego Kozienic do programu Kolej Plus, będzie przekazywana etapami do 2028 r.

Projekt, który gmina Kozienice zgłosiła do programu Kolej Plus, zakłada budowę jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej o długości 24 km, która połączyłaby miasto linią kolejową nr 8 Warszawa-Radom w Dobieszynie. Inwestycja ma kosztować 321 mln zł.

Jak mówi marszałek Adam Struzik to ambitny projekt, który w dużym stopniu zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania do Kozienic.

– W całym województwie cztery projekty linii kolejowych zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Mimo że w przypadku linii do Kozienic nie jesteśmy partnerem projektu, chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To duża, rozwojowa szansa dla miasta i okolic – dodaje marszałek.

Samorządy podjęły współpracę na rzecz kolei

Wstępne studium zamówione przez gminę Kozienice zakłada wykorzystanie istniejących torów do Świerży Górnych i poprowadzenie i dalsze poprowadzenie ich przez Głowaczów i Miejską Dąbrowę do Dobieszyna. W ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.

– Budowa 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej na trasie Kozienice-Dobieszyn, to jedna z czterech inwestycji z Mazowsza, która będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – To ogromne przedsięwzięcie, niezwykle ważne dla mieszkańców południowej części województwa. Koszt całkowity szacowany jest na ponad 320 mln zł. Jednak, aby inwestycja ruszyła potrzebny jest wkład własny, który w ponad 90 proc. zostanie pokryty ze środków budżetu województwa. To niemała kwota. Mówimy bowiem o 45 mln zł – dodaje wicemarszałek.

Decyzję o przekazaniu środków radni podjęli zaledwie dzień po tym, jak w Kozienicach odbyło się posiedzenie sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówiła przewodnicząca komisji Anna Brzezińska, inwestycja pokazuje prawdziwą wartość współpracy między samorządami.

– Dla mieszkańców to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami. Trzymam kciuki za realizację tego projektu – dodała.

– Dziękuję marszałkowi i zarządowi województwa za szybką odpowiedź na prośbę kozienickiego samorządu i wychodzenie naprzeciw potrzebom mieszkańców ziemi kozienickiej, jak i innych gmin, w których już wkrótce będą realizowane inwestycje kolejowe – podsumował podczas sesji sejmiku radny Tomasz Śmietanka.

Łącznie 4 inwestycje z Mazowsza

Podczas posiedzenia sejmiku radni przyznali także dofinansowanie wkładu własnego dla projektu linii Zegrze-Przasnysz, którego liderem jest gmina Serock, a partnerami 18 samorządów z Mazowsza, w tym samorząd województwa. Ta inwestycja na wkład własny otrzymała 24,5 mln zł z budżetu województwa.

Do realizacji w ramach programu Kolej Plus z Mazowsza zostały zakwalifikowane także dwa inne projekty. To linia SiedlceSokołów Podlaski (samorząd województwa jest liderem projektu, a kwota z budżetu Mazowsza na ten cel to niemal 48 mln zł) oraz MałkiniaOstrów Mazowiecka (projekt zgłoszony samodzielnie przez samorząd województwa, środki przeznaczone na wkład własny to ok. 44,5 mln zł).

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego,
tel. 22 59 07 602, kom. 510 591 974,
e-mail: rzecznik@mazovia.pl

Załączniki:


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony