Aktualności - współpraca zagraniczna

W Brukseli o kryzysie

Uczestnicy 155 sesji komitetu regionów, wśród nich marszałek Adam Struzik. Zdjęcie grupowe. Autor: fot. arch. UMWM

Wzmacnianie odporności regionów i miast na klęski żywiołowe i kryzysy, kluczowa rola władz samorządowych, rolnictwo – to tematy poruszane podczas 155. sesji Europejskiego Komitetu Regionów.

Trzy lata pandemii COVID-19, ponad rok wojny w Ukrainie, niszczycielskie powodzie i pożary lasów, trzęsienia ziemi – kataklizmy te pokazują , że Unia Europejska musi podjąć nowe działania, aby lepiej radzić sobie z przyszłymi zagrożeniami i kryzysami, tak aby poprawić europejską odporność terytorialną.

Było to główne przesłanie, jakie przywódcy lokalni i regionalni przekazali Janezowi Lenarčičowi, komisarzowi UE ds. zarządzania kryzysowego, podczas debaty zorganizowanej w ramach 155. sesji plenarnej Europejskiego Komitetu Regionów.

Obecnie Komisja Europejska wdraża pięć celów w zakresie odporności na klęski żywiołowe, o czym mówił komisarz Lenarčič. Regiony i miasta są najlepszymi sojusznikami Unii Europejskiej w identyfikowaniu słabych punktów w reagowaniu na kryzysy i klęski żywiołowe. Ważne jest, aby polityki europejskie, takie jak polityka spójności, finansowały długoterminową gotowość i działania podejmowane na wypadek kryzysów i klęsk żywiołowych. Liderzy lokalni i regionalni zaproponowali utworzenie europejskiej szkoły kształcącej w zakresie zarządzania ryzykiem i odpornością organizacyjną w czasach kryzysu dla lokalnych, krajowych i europejskich decydentów, co dałoby możliwość wymiany wiedzy i opracowania jednolitych metod reagowania na sytuacje kryzysowe.

Zrównoważona żywność a kluczowa rola władz samorządowych

Członkowie Komitetu Regionów przyjęli opinię na temat zrównoważonych systemów żywnościowych. Wezwali w niej Komisję Europejską do opublikowania jeszcze w tym roku ram prawnych dla zrównoważonych systemów żywnościowych. Jednym z głównych postulatów zawartych w opinii było wykorzystanie instrumentu zamówień publicznych na żywność w szkołach, szpitalach i domach opieki. Miałby on promować zdrową, sezonową i lokalną żywność oraz krótkie łańcuchy dostaw, przyczyniając się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu.

Przedstawiciele regionów i miast zdecydowanie opowiedzieli się za tym, aby władze samorządowe były kluczowymi podmiotami w podejmowaniu wyzwań związanych z systemami żywnościowymi. Tłumaczyli to tym, że żywność i jej produkcja jest ściśle powiązana z sektorami, za które często odpowiadają władze lokalne i regionalne, jak na przykład zdrowie, rozwój regionalny i planowanie przestrzenne.

Debata na temat rolnictwa

Sesja Plenarna Europejskiego Komitetu Regionów zbiegła się w czasie z protestem polskich rolników w Brukseli, którzy domagali się podjęcia szybkiego wywozu ukraińskiego zboża zalegającego w magazynach w całej Polsce.

Parlament Europejski 9 maja br. zatwierdził wniosek dotyczący zawieszenia ceł dla ukraińskiego eksportu produktów rolnych wjeżdżających do Unii Europejskiej na kolejny rok. Od kwietnia 2022 r. Ukraina wyeksportowała 48 mln ton ziarna, z czego połowa trafiła do Unii Europejskiej, co spowodowało zakłócenia na rynku. Jest to też duże wyzwanie dla polskich rolników, jeśli chodzi o sprzedaż własnych zbóż. Polska jest drugim co do wielkości producentem żywności w Unii Europejskiej. Jednak produkując żywność o najwyższych standardach, nie jest w stanie konkurować z innymi państwami spoza UE, które mają inne normy i niższe koszty produkcji.

W związku z tym marszałek Adam Struzik został zaproszony do debaty telewizyjnej o kryzysie żywnościowym oraz sytuacji polskich rolników w kontekście wojny w Ukrainie. W debacie – która odbyła się w Parlamencie Europejskim – wzięli także udział marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki oraz poseł do Parlamentu Europejskiego Jarosław Kalinowski.

Jednym z przedstawionych wniosków była kwestia dalszej modernizacji korytarzy solidarnościowych. Omawiano też rozbudowę infrastruktury, która umożliwiłaby dalsze przemieszczanie zbóż i innych ukraińskich produktów rolnych drogą kolejową lub wodną tam, gdzie jest to potrzebne czyli np. do krajów afrykańskich. Dzięki temu ukraińskie towary nie zakłócałyby lokalnych rynków europejskich.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony