Aktualności - współpraca zagraniczna
Wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – rola szkół i nauczycieli

W Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się konferencja poświęcona zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży, zorganizowana pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE.
W dobie dynamicznych zmian społecznych i wszechobecnych mediów elektronicznych dzieci i młodzież coraz częściej doświadczają problemów psychicznych, podczas gdy dostęp do specjalistycznej pomocy – psychoterapeutów czy psychiatrów – pozostaje ograniczony. W ciągu ostatnich trzech lat rozpoznawalność zaburzeń depresyjnych wzrosła 2,5-krotnie, a zaburzeń lękowych i odżywiania – o połowę. Narastają także problemy uzależnień, zarówno od substancji psychoaktywnych, jak i od Internetu czy smartfonów.
W panelu otwierającym konferencję udział wzięli m.in. Komisarz UE ds. sprawiedliwości międzypokoleniowej, młodzieży, kultury i sportu, Glenn Micallef oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.
Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz praktyków z krajów Wspólnoty, którzy wspólnie zastanawiali się nad rolą szkół i nauczycieli w budowaniu dobrostanu psychicznego młodego pokolenia.
Wśród najważniejszych wyzwań wymieniano m.in. brak świadomości społecznej na temat zaburzeń psychicznych, trudności w dostępie do specjalistów, presję osiągnięć szkolnych i sportowych, brak wsparcia ze strony rodzin oraz wszechobecność szkodliwych treści w Internecie, prowadzących do wzrostu stresu u dzieci i młodzieży.
Jak wspierać dobrostan emocjonalny młodzieży?
Podczas spotkania zaprezentowano dobre praktyki, w tym polskie standardy postępowania dla nauczycieli w sytuacjach kryzysu samobójczego i program edukacyjny „ABC Emocji”. Jego główną ideą jest zwiększenie świadomości emocjonalnej dzieci, nauka rozpoznawania i nazywania uczuć oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Ważnym elementem konferencji był także projekt „ABC Empatii”, który poprzez edukację najmłodszych pomaga przełamywać bariery i stereotypy wobec osób z niepełnosprawnościami oraz promuje postawy otwartości i akceptacji.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny poświęcony wsparciu szkół w zakresie wczesnego wykrywania problemów psychicznych i reagowania na potrzeby uczniów. Uczestnicy podkreślili konieczność zwiększenia dostępności specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej, uproszczenia procedur umawiania wizyt, edukacji społecznej oraz wprowadzenia psychoedukacji do programów nauczania.
Wydarzenie to stało się ważnym forum wymiany doświadczeń i inspiracją do dalszych działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Europie.
Konferencję zainicjowały wspólnie: wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego i koordynatorka ds. Praw Dziecka Ewa Kopacz, przewodniczący Komisji ds. Zdrowia Publicznego Adam Jarubas, wiceprzewodniczący Komisji Kultury i Edukacji Bogdan Zdrojewski oraz Czepczyński Family Foundation.