Aktualności - transport i drogi

Koleje Mazowieckie wśród liderów

Piętrowy pociąg kolei mazowieckich jedzie przez miasto. W tle widać wielkie okrągłe budynki Autor: fot. arch. UMWM

Co 5 pasażer w Polsce podróżuje Kolejami Mazowieckimi. Ta spółka samorządu Mazowsza jest drugim w kraju przewoźnikiem pod względem liczby pasażerów w 2021 r. – tak wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego.

W 2021 r. z  transportu kolejowego w Polsce skorzystało ponad 245 mln osób.

Rynek przewozów pasażerskich

Ubiegły rok dla zdecydowanej większości przewoźników pasażerskich oznaczał znacznie lepsze wyniki przewozowe w porównaniu z kryzysowym 2020 r. (pandemia COVID-19). Większą liczbę pasażerów wykazali zarówno przewoźnicy realizujący przewozy na większe odległości, jak również oferujący usługi transportu miejskiego, aglomeracyjnego czy regionalnego. Koleje Mazowieckie przewiozły aż o 5,5 mln osób więcej. To wzrost o prawie 13 proc.

Większość pasażerów przewiezionych koleją w ub.r., ponad 178 mln osób (niemal 73 proc.) przypada na czterech największych przewoźników: POLREGIO, Koleje Mazowieckie, PKP Intercity i PKP SKM.

Z raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że Koleje Mazowieckie są drugim przewoźnikiem pod tym względem. Przewiozły ponad 47 mln osób co oznacza, że co 5 pasażer w Polsce korzystał z ich usług.

W perspektywie trzyletniej (2019–2021) w udziałach według liczby pasażerów najbardziej zyskały właśnie Koleje Mazowieckie.

Mazowszanie lubią kolej

W województwie mazowieckim często korzystano z transportu kolejowego. Wskaźnik wykorzystania kolei jest tu powyżej średniej krajowej – prawie 14 (12,5 w 2020 r. i 19,5 w 2019 r.) – Mazowsze zajęło drugie miejsce, pod względem największego wzrostu w stosunku do 2020 r.

Średnia odległość, jaką przeciętny pasażer Kolei Mazowieckiej pokonał w 2021 r., to ponad 30 km.

W każdym regionie wzrosła też liczba pasażerów. W mazowieckim o 10 proc., czyli o 6,6 mln osób, wzrost z 67,5 mln do 74 mln pasażerów.

W 2021 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera dla całego rynku wyniosła niemal 65 km i w porównaniu z rokiem wcześniejszym była o 4,5 km dłuższa. Zgodnie z sezonowym trendem, kiedy to część przewoźników uruchamia dodatkowe połączenia dalekobieżne, wartości te były odpowiednio wyższe w lipcu o 81 km i sierpniu o 83 km.

Trasa Warszawa–Siedlce

W relacjach, dla których możliwe jest dokładne przedstawienie liczby pasażerów, największa ich liczba podróżowała na trasie Warszawa–Siedlce, obsługiwanej m.in. przez Koleje Mazowieckie. Komunikacja kolejowa pomiędzy tymi dwoma ośrodkami charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem usług. Dotyczy to nie tylko wykorzystywanego od ponad 12 lat nowoczesnego niskopodłogowego taboru kolejowego, ale również kompleksowej oferty handlowej dostosowanej do potrzeb mieszkańców Siedlec. Na tej trasie przeważają pasażerowie podróżujący na podstawie biletów okresowych.

Sprzedaż i dystrybucja biletów

Sukcesywnie zwiększa się udział sprzedaży biletów w kanałach internetowych oraz bezpośrednio w pociągach. Udziały w tych grupach wzrosły kolejno z 18 proc. w 2020 r. do 28 proc. w 2021 r. oraz z 17,5 proc. w 2020 r. do 21,5% w 2021 r. Jednocześnie zauważalnie zmniejsza się liczba pasażerów, którzy zakupów dokonują w stacjonarnych kasach biletowych. W 2021 r. spadek wyniósł 4 punkty procentowe do 35 proc. udziału w rynku.

O prawie 10 punktów procentowych wzrósł udział biletów sprzedawanych w aplikacjach mobilnych i w Internecie. Pasażerowie cenią nie tylko szybkość i wygodę zakupu biletu elektronicznego. Wpływ na to miała także pandemia, przez którą spora część osób preferowała zakup biletów inaczej niż w tradycyjnym okienku kasowym. Popularność elektronicznych kanałów sprzedaży wynika także z ich rosnącej liczby, np. aplikacji mobilnych. Przewoźnicy przykładają również coraz większą uwagę do udostępniania sprzedaży swoich biletów u nowych podmiotów świadczących takie usługi. W dobie dynamicznego rozwoju e-usług dostępność tego typu ułatwień na kolei jest przez pasażerów oczekiwana w takim samym stopniu, jak i w innych dziedzinach życia.

Punktualność to podstawa

Koleje Mazowieckie odnotowały 92 proc. współczynnik punktualności na stacjach pośrednich. Średnie opóźnienie dla pociągu opóźnionego powyżej 5 min 59 s wynosi 18 minut.

Najwyższym wskaźnikiem punktualności – 99,46 proc. – może poszczycić się inny przewoźnik spółki samorządu Mazowsza: Warszawska Kolej Dojazdowa. 

Dane kwartalne wskazują, że dla wielu przewoźników II kwartał 2021 r. to okres, w którym opóźnienia pociągów były najniższe. Można wskazać kilka powodów: mniejszy wpływ zjawisk pogodowych, stabilny rozkład jazdy, mniejsze ograniczenia w zakresie sytuacji epidemicznej.

Dla dość dużej liczby przewoźników najniższy poziom punktualności odnotowany został w III kwartale 2021 r. Przyczyny tych opóźnień były bardzo różne – od związanych z inżynierią lądową i urządzeniami infrastruktury, po związane z taborem. Należy jednak pamiętać, że w tym okresie odnotowano wiele opóźnień spowodowanych przyczynami zewnętrznymi i pochodnymi, a także handlowymi. Wśród tych ostatnich wymienić można skomunikowanie pociągów i lokowanie podróżnych, co w tym okresie zajmowało znacznie więcej czasu niż w innych miesiącach.

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony