Aktualności - transport i drogi

Święto Kolejarza

Kolejarz w kabinie maszynowej pociągu. Patrzy się prosto w kamerę, przed nim jest panel sterujący pociągu Autor: fot. arch. UMWM

Dzisiejsze święto to dobry moment, by wspomnieć, z czym się wiąże praca na kolei. Wszelkiej pomyślności życzymy wszystkim kolejarzom, a zwłaszcza tym zatrudnionym w Kolejach Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej – spółkach Samorządu Województwa Mazowieckiego.

– Kolejarzom z Mazowsza z okazji dzisiejszego święta składam życzenia wszelkiej pomyślności! W tym trudnym czasie przede wszystkim życzę zdrowia dla Was i Waszych Bliskich. Codziennie wykonujecie ważną i odpowiedzialną pracę, a teraz w dobie pandemii mierzycie się ze szczególnymi wyzwaniami. Dziękuję za Wasze zaangażowanie, za każde dobre słowo i uśmiech dla pasażerów – podkreślił marszałek Adam Struzik.

Codzienna praca kolejarza – z czym się wiąże? Przede wszystkim z kontaktem z ludźmi. Jaki będzie kolejny dzień, w dużej mierze zależy od tego, na jakich się trafi klientów – twierdzą pracownicy kolei. I podkreślają, że bywa jak w kalejdoskopie. Wśród pasażerów są zarówno życzliwe i uprzejme osoby, ale i nerwowe.

Kolejarz jak psycholog

Dlatego pracownik kolei powinien mieć w sobie coś z psychologa. Musi znosić humory pasażerów. I to od rana do nocy. Swój żal, złość czy niezadowolenie klienci przelewają np. na kasjerów niemalże w każdej sytuacji: przed pójściem do pracy, gdy stresujemy się kolejnym wyzwaniami, ale i po – gdy zmęczeni po całym dniu myślimy już o kolejnych obowiązkach domowych… Sfrustrowani jesteśmy ciągle, a tym samym łatwo i szybko wywołujemy awanturę przy kasie albo w przedziale pociągu.

Na szczęście, jak wynika z raportu NIK, do niebezpiecznych zdarzeń na kolei dochodzi rzadziej. Ochrona pasażerów i ładunków poprawiła się, co wpłynęło na liczbę przestępstw. Odnotowano spadek liczby przypadków kradzieży (cudzej rzeczy o 64,5 proc., przesyłek o 16 proc.), rozbojów i wymuszeń (o 57 proc.) oraz bójek i pobić (o ponad 72 proc.) . Tak wskazują m.in. raporty mazowieckich przewoźników, czyli Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich. Przewoźnicy chwalą się też, że na peronach czy w pociągach jest coraz bezpieczniej. Ale czy na pewno możemy być spokojni?

Wywiady z pracownikami KM

Koleje Mazowieckie

Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. to pierwsza w Polsce spółka samorządowo-kolejowa, w której od 2008 r., 100 proc. udziałów ma Samorząd Województwa Mazowieckiego (tym samym jest jej jedynym właścicielem). Spółka na zamówienie Samorządu Województwa Mazowieckiego prowadzi działalność w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych.  Obsługuje 15 linii kolejowych, uruchamiając średnio w ciągu doby około 800 pociągów.

W parku taborowym przewoźnika stoi ponad 300 pojazdów. Obecnie Koleje Mazowieckie-KM są w trakcie realizacji największego zamówienia w branży – zakupu 61 nowoczesnych pojazdów FLIRT produkcji Stadler. Spółka KM stale modernizuje także starszy tabor, poprawiając jego stan techniczny, estetykę i komfort podróżowania.

Od początku działalności, czyli od 2005 r., spółka zajmuje drugie miejsce na rynku pasażerskich przewoźników kolejowych pod względem liczby przewiezionych osób. Z roku na rok liczba podróżnych korzystających z usług przewozowych spółki sukcesywnie rosła. Spadek nastąpił w ubiegłym roku, co było spowodowane epidemią Covid-19 i związanymi z nią obostrzeniami m.in. wprowadzeniem lockdownu, możliwością pracy zdalnej czy limitów osób podróżujących środkami transportu publicznego.  

Nowoczesny tabor, wysoka jakość świadczonych usług, a także bogata oferta przewozowa – to bez wątpienia atuty Kolei Mazowieckich doceniane przez podróżnych.

Znane już oferty KM

Przez cały rok w pociągach spółki można nieodpłatnie przewieźć psa i rower. Ponadto, w okresie wakacyjnym obowiązuje oferta specjalna „Bilet Turysty”, która zachęca do podróżowania i zwiedzania ciekawych miejsc na Mazowszu. Ponadto, w ramach akcji „Koleją do Kultury”, na podstawie biletu Kolei Mazowieckich, podróżni mogą skorzystać z licznych zniżek w partnerskich placówkach oświatowo-kulturalnych.

W celu zachęcenia mieszkańców Mazowsza do skorzystania z usług przewozowych Kolei Mazowieckich, w pobliżu stacji i przystanków kolejowych wybudowano parkingi „Parkuj i Jedź”, dzięki którym jest możliwe skorzystanie z transportu łączonego: umożliwiamy dojazd do stacji własnym środkiem transportu a następnie kontynuowanie podróży pociągiem.

Koleje Mazowieckie nie ustają w staraniach, by zarówno ich inwestycje w rozwój taboru, jak i poprawa obsługi podróżnych służyły przede wszystkim bezpiecznym, solidnym i punktualnym przewozów, jak również zachęcały do wyboru kolei jako dogodnego i ekologicznego środka transportu.

Warszawska Kolej Dojazdowa czyli Wukadka

Samorząd Województwa Mazowieckiego zyskał udziały w WKD w 2003 r. PKP SA zaprosiła wtedy do rokowań w sprawie zbycia 100 proc. udziałów w PKP WKD Sp. z o.o. Najkorzystniejszą ofertę złożyło wówczas Konsorcjum Samorządowe złożone z Samorządu Województwa Mazowieckiego, m.st. Warszawy oraz 6 gmin zlokalizowanych na trasie linii. Obecnie w związku z sukcesywnym podnoszeniem kapitału zakładowego przedsiębiorstwa i obejmowanymi tą drogą nowymi udziałami, SWM dysponuje już ich łączną liczbą blisko 98 proc. całkowitego stanu.

Pod opieką samorządową

Odtąd można było zrealizować szereg inwestycji na znacznie szerszą skalę niż dotychczas. W latach 2009–2012 zakupiono nowy tabor kolejowy, który miał zastąpić ezt EN94 (eksploatowane od 1972 r.). W latach 2014–2016 – pozyskano kolejne 6 sztuk taboru, zbudowano system informacji pasażerskiej i monitoringu na wszystkich stacjach i przystankach WKD, zmodernizowano najbardziej obciążone szlaki linii. Przebudowano też układ zasilania sieci trakcyjnej i podwyższono napięcie z 600V do 3000V prądu stałego. Przebudowano też podstacje trakcyjne.

Wukadka dąży do osiągnięcia jak najmocniejszej pozycji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej.

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony