Mazowsze serce Polski nr 5

Czas na udany urlop na Mazowszu

Panorama Wzgórza Tumskiego nocą Autor: Z. Panów

Rowerem, kajakiem czy kamperem – Mazowsze można zwiedzać na różne sposoby. Niezależnie od tego, który wybierzemy, postawmy w tym sezonie na aktywny wypoczynek. Zapraszamy na MAZOprzygodę!

Sezon urlopowy zbliża się wielkimi krokami. Jeśli jeszcze ktoś nie zdecydował, gdzie i jak spędzić tegoroczne wakacje – podpowiadamy: na Mazowszu! Każdy znajdzie tu coś dla siebie, bo oferta wakacyjna jest bogata, a atrakcyjnych i wyjątkowych zakątków w naszym pięknym regionie nie brakuje. Dobrze zaopatrzona baza turystyczna oferuje sprzęt sportowy, a regionalne bary, restauracje i gospodarstwa agroturystyczne kuszą tradycyjną regionalną kuchnią.

– Na Mazowszu i w kraju jest dużo miejsc, które są godne polecenia. Skanseny, muzea, parki – wylicza Konrad Wojnarowski, przewodniczący Komisji Promocji Województwa Mazowieckiego i Współpracy Zagranicznej (sejmikowy klub PSL). – Po pandemii wielu z nas jest wręcz spragnionych inicjatyw i integracji społecznej. To potrzebne zarówno dla naszego ducha, jak i ciała.

A samorząd Mazowsza organizuje lub współorganizuje liczne wydarzenia, które pomagają ciekawie spędzić czas.

– To wydarzenia kulturalne, sportowe, muzyczne. Osobiście, jako radny województwa, często jestem w wielu miejscach w regionie, co traktuję jako swoją pracę i misję społeczną, która pozwala mi na kontakt z ludźmi i bieżące rozwiązywanie problemów.

Moda na Mazowsze

Jak piękne i różnorodne jest Mazowsze, ma przybliżyć ruszająca właśnie kampania Samorządu Województwa Mazowieckiego. Planowanych jest jej kilka odsłon, a jej główne hasła to połączenie przedrostka „Mazo” z wybranym słowem. W ten sposób możemy bywać w MAZOmiejscach, poczuć MAZOsmaki, odbywać MAZOpodróże czy po prostu rozkoszować się MAZOczasem. Z uwagi na sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, pierwsze pojawiło się hasło MAZOrazem.

– Po okresie pandemii i lockdownie, gdy mieliśmy utrudnione uprawianie sportów, ale także aktywności na świeżym powietrzu, chcemy zaproponować możliwość aktywnego spędzenia wolnego czasu np. na kajakach, żaglach, rzekach i jeziorach Mazowsza – informuje Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki urzędu marszałkowskiego, prezes zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (MROT).

Sama jest gorącą zwolenniczką aktywnego odpoczynku na kajakach. Jej ulubioną rzeką do kajakowych, rodzinnych wypraw jest Wkra.

– Piękna jest też Pilica, a bardziej zaawansowanym kajakarzom polecam Narew i Wisłę – mówi szefowa MROT-u, dodając przy tym, że w tym roku planuje spływ Liwcem z przystankiem na zwiedzanie zamku w Liwie. – To propozycja na połączenie zwiedzania z wypoczynkiem na świeżym powietrzu – wskazuje i zachęca przy tym do innych aktywności, np. turystyki rowerowej.

– Na Mazowszu jest mnóstwo ścieżek rowerowych: leśne, polne, jak i te oznakowane, a wyprawę rowerową można połączyć z podróżowaniem kamperem, bo rowery możemy zabrać do auta, albo wynająć na miejscu w licznych ośrodkach, podobnie jak w przypadku kajaków. Stąd też otwarcie sezonu turystycznego nie bez przyczyny odbyło się w Pułtusku i połączone zostało ze zlotem kamperów – wyjaśnia.

I to właśnie kamper jest jednym z bardziej widocznych symboli kampanii. W sezonie przemierzać będzie Mazowsze, a do jego wnętrza można zajrzeć m.in. na piknikach planowanych w wybrane weekendy wakacji. Relacje z podróży kamperem po Mazowszu będą pojawiać się w mediach społecznościowych i w internecie. Tam też będą informacje o planowanych konkursach z nagrodami. A kampery w ostatnim czasie stały się popularnym i cenionym sposobem na uprawianie turystyki.

– Dają niezależność, swobodę, poczucie bezpieczeństwa – mówi z uznaniem Izabela Stelmańska i dodaje, że na Mazowszu powstaje coraz więcej miejsc do ich obsługi.

Kampania pojawi się w telewizjach śniadaniowych, stacjach radiowych, internecie, ale najważniejsze będą bezpośrednie spotkania w terenie i zachęcanie do aktywności, dlatego zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych (Facebook: Mazowsze serce Polski, Instagram: Moda na Mazowsze) oraz stronę modanamazowsze.pl

Turystyka po pandemii

Eksperci zaznaczają, że sytuacja postpandemiczna w branży turystycznej jest trudna.

– Tak naprawdę turystyka przyjazdowa zatrzymała się w momencie wybuchu pandemii, a obecnie choćby przez wojnę w Ukrainie, jeszcze w pełni nie wróciła do takich rozmiarów jak w 2019 r. W głównej mierze jest oparta na turystyce wewnętrznej. Tak jest w każdym regionie Polski, nie tylko na Mazowszu – wyjaśnia prezes MROT-u, zaznaczając, że choć warunki są specyficzne, to ten sezon turystyczny nie będzie najgorszy w historii.

– Ruch wewnętrzny obserwowany na terenie całego kraju daje podstawy sądzić, że sezon turystyczny na Mazowszu będzie również oparty na turystyce wewnętrznej, a agroturystyka, hotele poza dużymi centrami miejskimi czy ośrodki stawiające na aktywny wypoczynek, np. wypożyczalnie kajaków, na pewno będą miały duże zainteresowanie.

Podobnego zdania jest radny Konrad Wojnarowski:

– Potrzeba jeszcze sporo czasu, żeby branża turystyczna się odbudowała. Mimo to widać, że ten sezon turystyczny będzie lepszy niż poprzednie – prognozuje.

Inflacja nie ma wakacji

Drogo jest w każdej dziedzinie i niestety z inflacją w turystyce też musimy się liczyć. Jak informuje Izabela Stelmańska, ceny mogą nas też pozytywnie zaskoczyć.

– Porównując ceny z poprzednich lat, to wzrosły w tym roku nieznacznie, więc wydaje mi się, że nie ma takiego trendu, że branża chce się „odkuć” za ostatnie dwa lata. Każdy odpowiedzialnie proponuje swoje oferty, wliczając faktyczne obciążenia, wynikające choćby ze wzrostu cen energii elektrycznej czy ogrzewania. Można zaobserwować pewne nieznaczne wahnięcia cen, a w niektórych miejscach możemy się spotkać z tańszymi ofertami – zaznacza ekspertka.

Miliony na kulturę

Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertę kulturalną, samorząd Mazowsza przeznacza kolejne fundusze. Tym razem blisko 10 mln zł dodatkowych środków z budżetu województwa trafi do mazowieckich placówek kulturalnych. Decyzję w tej sprawie podjęli radni województwa mazowieckiego. Pieniądze zostaną przeznaczone na niezbędne remonty i zakup wyposażenia.

Jak zaznacza wicemarszałek Wiesław Raboszuk (sejmikowy klub KO) obecna sytuacja finansowa jednostek kultury jest trudna. Złożyło się na to kilka czynników: pandemia koronawirusa oraz wzrost cen, a to przekłada się na wysokie koszty utrzymania. Wsparcie od samorządu Mazowsza trafi w sumie do 15 marszałkowskich instytucji kultury.

– Nie zwalniamy tempa. Chcemy stale rozwijać i zmieniać nasze placówki tak, aby jeszcze chętniej były odwiedzane przez Mazowszan i turystów spoza regionu. Dlatego inwestujemy w ich rozwój – podkreśla wicemarszałek.

Dzięki dofinansowaniu zrealizowane zostaną 33 inwestycje.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony