Aktualności - współpraca zagraniczna

#Nie szkodzić spójności

Rafał Trzaskowski i Adam Struzik w trakcie głosowania Autor: Fot. Nina Małachowska

Marszałek Adam Struzik wziął udział 18. posiedzeniu Komisja Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu UE (COTER) które odbyło się 24 kwietnia br., w siedzibie Europejskiego Komitetu Regionów w Brukseli.

Sukces polityki spójności – świadectwa z regionów

Polityka spójności traktowana jest przez wszystkie regiony europejskie jako główna polityka inwestycyjna UE. Pytaniem pozostaje jaką ma wartość dodaną w terenie oraz czy można lepiej informować i komunikować o jej wpływie na życie ludzi w regionach, powiatach i gminach? Członkowie Komisji COTER postanowili przyjrzeć się wybranym, najciekawszym przykładom wykorzystania środków z polityki spójności w regionach Unii Europejskiej.

Jeden z prezentowanych przykładów pochodzi z Mazowsza. Przedstawił go marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Projekt dotyczył zakupu niezbędnej aparatury medycznej ratującej życie dla 70 szpitali i 5 stacji pogotowia ratunkowego oraz adaptacji pomieszczeń w związku z pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2 na terenie województwa mazowieckiego. Wśród zakupionego sprzętu znalazły się m.in.: tomografy komputerowe, respiratory, kardiomonitory, defibrylatory, aparaty do wysokoprzepływowej terapii tlenowej, ale także środki ochrony indywidualnej. Projekt opiewał na kwotę 522,5 mln zł, w tym wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosła 448,9 mln zł. Tym samym był to największy tego typu projekt w skali całej Unii Europejskiej.

– Środki z polityki spójności pozwoliły uratować setki, jeśli nie tysiące istnień ludzkich podczas pandemii Covid-19 na Mazowszu – podsumował marszałek Adam Struzik.

Redukcja emisji CO2 a przemysł samochodowy

Zgodnie z zapisami Europejskiego Zielonego Ładu, Unia Europejska ma osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. Wobec konieczności ograniczenia emisji gazów cieplarnianych sektor transportu, a także przemysł motoryzacyjny doświadczy w najbliższym czasie poważnych zmian. Od 2035 r. wszystkie nowe samochody, które pojawią się na rynku, nie będą mogły emitować CO2. Przygotowanie do transformacji w sektorze motoryzacyjnym będzie wymagało zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron: producentów, dostawców, podwykonawców, instytucji edukacyjnych oraz władz lokalnych lub regionalnych. W związku z tym członkowie COTER dyskutowali nad projektem opinii Komitetu Regionów na temat wyzwań stojącymi przed regionami, w kwestii transformacji sektora motoryzacyjnego i transportu, podkreślając min.: kluczowe znaczenie odpowiedniego wsparcia finansowego ze strony UE.

Spójność jako podstawowa wartość Unii Europejskiej

Polityka spójności jest i powinna pozostać głównym narzędziem harmonijnego rozwoju Unii dla wszystkich regionów. W zawiązku z tym, przyjmując jednogłośnie projekt opinii pt. „Nie szkodzić spójności ”, liderzy lokalni i regionalni wezwali Komisję Europejską do zapewnienia, że żadna decyzja podjęta szczeblu europejskim nie naruszy spójności w Europie. Członkowie Komisji COTER zaproponowali szeroką wykładnię zasady „nie szkodzić spójności”, tak aby obejmowała wszystkie strategie polityczne i decyzje podejmowane na szczeblu Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Rady Europy. Zawnioskowali także do włączenia Europejskiego Komitetu Regionów do procesu wdrażania tej zasady.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony