Aktualności - sejmik

Komisja Ochrony Środowiska o projektach uchwał sejmiku

Duża miejska śmieciarka, do której pracownik ładuje nowy kontener Autor: Justyna Michniewicz (KS)

W przeddzień sesji sejmiku Komisja Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała projekty pięciu uchwał.

Członkowie komisji opiniowali projekty uchwał dotyczące:

  • stanowiska w sprawie konieczności zmiany przepisów dotyczących gospodarowania odpadami,
  • wniosku do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
  • zmian w uchwale w sprawie Mińskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu,
  • uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutu Górznieńsko-Lidzbarskiemu Parkowi Krajobrazowemu,
  • uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutu Gostynińsko-Włocławskiemu Parkowi Krajobrazowemu.

Konieczność zmiany przepisów o gospodarowaniu odpadami

Komisja zaopiniowała projekt stanowiska sejmiku, w którym radni wyrażają głębokie zaniepokojenie konsekwencjami, jakie dla systemu gospodarki odpadami wniosła zmiana przepisów ustawy o odpadach. Radni apelują do rządu RP o dokonanie zmian przepisów o gospodarowaniu odpadami, które zapewnią sprawne prowadzenie postępowań administracyjnych. Dotychczasowe kilkakrotne wystąpienia władz samorządu Mazowsza w tej sprawie do ministra klimatu i środowiska nie przyniosły bowiem rezultatu.

Znowelizowane ww. ustawą przepisy wprowadziły konieczność dostosowania wszystkich zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów do nowych wymagań oraz obowiązek prowadzenia kontroli przed wydaniem tego rodzaju decyzji, co wiąże się z koniecznością zmiany decyzji wydawanych przez marszałków województw na przestrzeni lat 2013–2018 oraz z dostosowaniem decyzji starostów, które wskutek wprowadzenia równolegle nowych przepisów regulujących podział kompetencji organów, znalazły się we właściwości marszałków województw. W konsekwencji wprowadzenie powyższych regulacji prawnych doprowadziło do bardzo dużego spiętrzenia prowadzonych przez marszałków województw postępowań administracyjnych na skalę nie odnotowywaną od 2008 r., czyli od momentu przejęcia realizacji zadań zleconych z tego zakresu od wojewodów. W ślad za przekazanymi zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej nie przekazano środków finansowych, pozwalających na ich realizację ani nie zapewniono odpowiedniej liczby etatów, pozwalających na sprawne prowadzenie postępowań administracyjnych. Biorąc pod uwagę nawarstwienie spraw zarówno w urzędach marszałkowskich, jak również w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony Środowiska (WIOŚ), bardzo wydłużył się czas prowadzenia postępowań. Z uwagi na brak zwiększenia zatrudnienia w WIOŚ, okres oczekiwania na przeprowadzenie kontroli wynosi kilka, a w skrajnych przypadkach kilkanaście miesięcy. W efekcie stopień zaawansowania procesu dostosowania decyzji z zakresu gospodarki odpadami do znowelizowanych przepisów jest niezadawalający (…) co ma negatywne konsekwencje zarówno dla poszczególnych przedsiębiorców, jak i dla funkcjonowania całego systemu gospodarki odpadami” – czytamy w stanowisku.

Wniosek o przekazanie informacji

Radni zaopiniowali również projekt uchwały o skierowaniu wniosku do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przekazanie Sejmikowi Województwa Mazowieckiego informacji o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla województwa mazowieckiego. Z punktu widzenia ochrony środowiska, tego typu informacje stanowią źródło wiedzy o występujących zagrożeniach i tym samym są istotne dla realizacji zadań przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Informowanie sejmików województw w tym zakresie, na ich wniosek, należy do ustawowych kompetencji wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska.

Miński Obszar Chronionego Krajobrazu

Miński Obszar Chronionego Krajobrazu wyznaczony został uchwałą nr 125/19 sejmiku z 10 września 2019 r. Komisja przyjęła w pierwszym czytaniu projekt uchwały sejmiku zmieniającej tę uchwałę. Projekt nowelizacji wprowadza odstępstwa od zakazu wydobywania do celów gospodarczych skał (torfu, skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów i bursztynu) dla 17 działek  (obręb Ryczołek i obręb Olszewice, gmina Kałuszyn). Na obszarze objętym wyłączeniem z zakazu znajduje się złoże piasku „Kałuszyn”, zawierające ustalenie zasobów geologicznych w ilości 5 451 tys. ton zasobów bilansowych, zatwierdzone decyzją marszałka województwa mazowieckiego z 10 czerwca 2020 r. Złoże będzie eksploatowane metodą odkrywkową. Obszar złoża piasku „Kałuszyn” sąsiaduje z terenami eksploatowanego już złoża „Ryczołek VIII” i „Ryczołek VII”. Na tym terenie nie stwierdzono siedlisk chronionych. W granicach działek oraz w ich najbliższym otoczeniu nie występują cenne elementy przyrodnicze, wymagające szczególnej ochrony. Teren stanowi krajobraz rolniczy. Tworzą go tereny upraw rolnych i nieużytki porolne. W przyszłości będzie dominował w krajobrazie pas drogowy autostrady A2. W najbliższym sąsiedztwie występują krajobrazy poeksploatacyjne złóż. Eksploatacja kruszywa na przedmiotowych działkach nie spowoduje też zagrożenia dla ukształtowanych w otoczeniu ekosystemów i sąsiadujących użytków rolnych.

Uzgodnienia statutów parków krajobrazowych

W związku z wejściem w życie rozporządzenia ministra klimatu i środowiska z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych, jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach w Służbach Parków Krajobrazowych, konieczne są zmiany w statutach tych parków. Komisja pozytywnie zaopiniowała dwa projekty uchwał sejmiku Mazowsza w sprawie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej uchwałę w sprawie nadania statutów Górznieńsko-Lidzbarskiemu Parkowi Krajobrazowemu oraz Gostynińsko-Włocławskiemu Parkowi Krajobrazowemu. Są to parki, które leżą na obszarze kilku województw. Statut parku krajobrazowego, położonego na terenie więcej niż jednego województwa, nadaje w drodze uchwały sejmik, na którego obszarze działania znajduje się większa część parku, w porozumieniu z pozostałymi sejmikami województw.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony