Aktualności - sejmik

Fotowoltaika, polityka taryfowa i inwestycje taborowe

Radna Anna Katarzyna Brzezińska przy pulpicie sterowniczym pociągu w Izbie Pamięci WKD Autor: fot. Justyna Michniewicz

Komisja Rozwoju Gospodarczego spotkała się w Izbie Pamięci Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Katarzyna Brzezińska zwołała posiedzenie w Izbie Pamięci Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) w Grodzisku Mazowieckim. Radni wraz z przedstawicielami spółek WKD i Kolei Mazowieckich (KM) rozmawiali o polityce taryfowej oraz inwestycjach taborowych. Przewodnicząca poruszyła również temat kosztów energii elektrycznej oraz możliwości wykorzystania do celów przewozowych energii odnawialnej. Prezes WKD, Michał Panfil wspomniał także o remontach prowadzonych na liniach kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i związanych z tym ograniczeniach w kursowaniu WKD w obrębię m.in. Dworca Warszawa-Zachodnia.

Farma fotowoltaiczna dla WKD

Pozyskiwanie energii odnawialnej do celów przewozowych jest szeroko analizowane przez spółkę WKD. Podjęto już działania – jak wyjaśnił członek zarządu Tomasz Tretter – polegające na rozpoznaniu rynku i możliwości ulokowania farmy fotowoltaicznej w niedalekiej odległości od linii kolejowej lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firm na terenie całej Polski. Nie przyniosło to jednak oczekiwanych rezultatów. Aby jeździć w 100 proc. na zielonej energii spółka potrzebuje farmy o mocy 10 MW. Obecnie istnieją możliwości ulokowania paneli fotowoltaicznych na parkingach WKD w Michałowicach i Otrębusach, z których można byłoby uzyskać około 2 MW. Spółka brała też pod uwagę możliwość wykorzystania terenów Szpitala Kolejowego im. dr med. Włodzimierza Roeflera w Pruszkowie.

Przewodnicząca Anna Katarzyna Brzezińska zaproponowała komisji wystąpienie z wnioskiem do Zarządu Województwa Mazowieckiego o rozpatrzenie możliwości wsparcia działań zarządu WKD w zakupie oraz udzielenia finansowej i prawnej pomocy.

Radni przegłosowali wniosek, podkreślając że „polityka taryfowa jest ściśle związana z kosztami przewozów, a tym samym z zakupem energii elektrycznej. Propozycja zarządu [WKD] oraz ich dążenia do zakupu spółki, której przedmiotem działalności będzie produkcja energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych i sprzedaży tej energii dla WKD, pozwoli na uzyskanie stabilnego odbioru energii oraz niskiej ceny. Dodatkowo dzięki fotowoltaice spółka uniezależni się od komercyjnych dostawców energii elektrycznej i rosnących cen prądu, pozwalając na długofalowe utrzymanie cen biletów na tym samym poziomie.”

Polityka taryfowa WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa kursuje na 33-kilometrowej linii od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Powstała w grudniu 1927 r. jako Elektryczna Kolej Dojazdowa. Od 2007 r. stała się spółką samorządową.

WKD rocznie przewozi blisko 6,7 mln pasażerów, którzy mają możliwość zakupu różnego rodzaju biletów:

  • jednorazowe (w tym abonamentowe), 19 minutowe, 38 minutowe, powyżej 38 minut,
  • miejskie jednorazowe, upoważniające do jednorazowego przejazdu w obrębie wskazanego miasta lub gminy,
  • okresowe odcinkowe, w pięciu strefach kilometrowych, podzielonych co 5 km z wyjątkiem ostatniej wyższej od 21 do 33 km.

Bilety można zakupić w:

  • ośmiu kasach biletowych,
  • stacjonarnych automatach biletowych, zlokalizowanych na wszystkich stacjach i przystankach WKD,
  • mobilnych automatach biletowych, zamontowanych w pociągach,
  • aplikacjach mobilnych (mPay i SkyCash),
  • systemie sprzedaży internetowej za pośrednictwem strony wkd.com.pl
  • kioskach i sklepach na wybranych stacjach i przystankach WKD.

Najwięcej biletów sprzedawanych jest w biletomatach stacjonarnych i kasach biletowych.

Podróżując WKD pasażer może skorzystać z różnych atrakcyjnych ofert zakupu biletów, które dedykowane są określonym grupom pasażerów: seniorom, mieszkańcom gmin Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, Michałowice oraz Podkowy Leśnej (Dzieci i Młodzież oraz Senior 65+), rodzinom z dziećmi do 16 roku życia. WKD można też jeździć posiadając wspólny bilet ZTM-KM-WKD, Wspólny Bilet Samorządowy i MAZObilet. Specjalne oferty przygotowane są na Dzień osób z niepełnosprawnościami i Dzień Dziecka.

Oferta biletowa Kolei Mazowieckich

Rodzaje taryf biletowych Kolei Mazowieckich omówiła zastępca dyrektora Biura Handlowego Ewa Cichocka. Zwróciła uwagę na dużą ilość ulg ustawowych, regulowanych przez wiele przepisów prawnych. Są to ulgi w wymiarze: 33 proc., 37 proc., 49 proc., 51 proc., 78 proc., 93 proc., 95 proc. i 100 proc. Dodatkowo Koleje Mazowieckie oferują własne ulgi handlowe dla: dzieci i młodzieży nie posiadających uprawnień ustawowych, rodzin, seniorów, osób podróżujących w grupie, pracodawców, indywidualnych osób odbywających przejazdy okazjonalnie np. w weekend, osób odbywających przejazdy na tzw. liniach bocznych.

W ofercie KM są:

  • bilet jednorazowy normalny i z ulgą ustawową lub handlową (przy zakupie biletów „tam i powrotem” bilet „z powrotem” jest tańszy o 15 proc.),
  • bilet wycieczkowy, obowiązujący od godz. 18.00 w każdy piątek, w dzień poprzedzający dni wolne oraz w sobotę i niedzielę, jak i każdy dzień ustawowo przyjęty jako dzień wolny od pracy oraz w dni określone przez KM podane do publicznej wiadomości,
  • bilet abonamentowy to 12-przejazdów w cenie 10 jednorazowych w danej relacji (tylko według taryfy normalnej),
  • KM-35 to oferta przeznaczona dla dzieci i młodzieży do 26 roku życia, które nie posiadają uprawnień do ulg ustawowych oraz dla osób, które ukończyły 60 lat, z ulgą 35 proc.,
  • przejazdy rodzinne dla grupy od 2 do 5 osób, w skład której wchodzi przynajmniej jedno dziecko do ukończenia 16 roku życia, z ulgą 35 proc.,
  • przejazdy grupowe dla zorganizowanej grupy co najmniej 10 osób. Na każdych 10 uczestników - jeden przewodnik/opiekun korzysta z bezpłatnego przejazdu,
  • Karta Dużej Rodziny z KM to oferta dla rodzin posiadających ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny – 37 proc. na bilet jednorazowy, 49 proc. na bilet miesięczny,
  • Firma z KM to oferta dla pracodawców, którzy wykupią ulgową usługę transportową dla minimum 10 pracowników. Umożliwia zakup biletów KM z ulgą handlową 35 proc. Cena sprzedaży jednej usługi transportowej z ulgą 35 proc. Firma z KM wynosi 500 zł brutto,
  • Bilet okresowy odcinkowy imienny uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów między wszystkimi stacjami odcinka, na który został wydany, wydawany z ulgami ustawowymi i handlowymi,
  • Bilet sieciowy imienny KM wydawany jest wg taryfy normalnej, z ulgą handlową 35 proc. lub 50 proc.: dobowy, 3-dniowy, miesięczny, kwartalny, roczny,
  • Bilet strefowy KM ważny na obszarze ograniczonym stacjami w aglomeracji warszawskiej,
  • bilety strefowe: czasowe (strefa I - 2 godziny, I i II - 4 godziny, I-III - 6 godzin), okresowe, miesięczne, kwartalne ze zróżnicowanymi ulgami.

Oprócz tego KM przygotował dla pasażerów oferty specjalne. Jedną z nich jest Bilet Lotniskowy. Umożliwia on dojazd z Warszawy do lotniska Warszawa/Modlin lub odwrotnie oraz podróżowanie pojazdami komunikacji miejskiej w I strefie biletowej ZTM w dniu ważności biletu przez 75 minut od godziny wpisanej przez podróżnego odręcznie/ wprowadzonej w aplikacji mobilnej/w systemie internetowej sprzedaży biletów.

Przygotowana została również odcinkowa oferta specjalna na trasach:

  • Drzewica – Radom Gł. – Dęblin,
  • Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk,
  • Siedlce – Czeremcha,
  • Tłuszcz – Ostrołęka,
  • Małkinia – Czyżew.

Dla wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniu finału, dzieci i młodzieży do 16 roku życia w Dniu Dziecka, wszystkich podróżnych w Dniu bez Samochodu spółka oferuje przejazdy bezpłatne.

Do końca 2023 r. można również skorzystać z pozataryfowej oferty promocyjnej na odcinku Ostrołęka – Chorzele (bilety: jednorazowy 4,20 zł, miesięczny 49 zł.

W ramach oferty pozataryfowej można zakupić bilety na:

  • Pociąg Słoneczny w relacji Warszawa – Ustka – Warszawa (75 zł), Słupsk – Ustka (7 zł),
  • Pociąg Słoneczny BIS w relacji Warszawa – Gdynia Główna – Warszawa (60 zł),
  • Bilet Turysty – oferta dostępna w dniach wyznaczonych przez KM i podanych do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty. Uprawnia w okresie wakacji do nieograniczonej liczby przejazdów przez trzy dowolnie wybrane dni w ciągu 10 dni kalendarzowych kolejno po sobie następujących (75 zł),
  • Wspólny Bilet Samorządowy obowiązuje w pociągach Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich, Kolei Małopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Dolnośląskich, Arriva. Jest biletem imiennym, uprawniającym do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 24 godzin od określonej na nim daty i godziny zakupu lub godziny wskazanej przez nabywcę (49 zł). Bilet uprawnia do zniżki w ponad 20 instytucjach i obiektach kultury na terenie całej Polski;
  • Wspólny Bilet – jeden bilet jednorazowy na przejazdy pociągami co najmniej dwóch przewoźników, a jego cena zostanie wyliczona w oparciu o jedną, wspólną taryfę na całą drogę przejazdu;
  • Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD;
  • Wspólny Miesięczny  na odcinkach wspólnie obsługiwanych przez KM i POLREGIO (Łuków – Siedlce – Czeremcha, Małkinia – Czyżew);

Inwestycje taborowe

Koleje Mazowieckie prowadzą działalność przewozową na 17 liniach kolejowych o łącznej długości 1 342 km. W ciągu doby uruchamiają średnio 800 pociągów, w których podróżuje ponad 165 tys. osób. W samym 2022 r. przewiozły ponad 59 mln pasażerów. Do tego celu używają 333 jednostki posiadanego taboru, w tym: 247 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 13 lokomotyw elektrycznych, 13 wagonów sterowniczych, 46 wagonów środkowych, 11 autobusów szynowych, 3 spalinowe zespoły trakcyjne.

Spółka KM – jak poinformował radnych kierownik Wydziału Napraw i Utrzymania Taboru Piotr Madej – realizuje liczne inwestycje taborowe. Na początku działalności dotyczyły one w znacznej mierze modernizacji taboru, a od 2017 r. skupiają się głównie na zakupach nowego taboru i systematycznym odnowieniu floty. Wszystkie inwestycje taborowe prowadzone w latach 2005–2023 kosztowały około 3,7 mld zł.

Dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2007–2013 zakupiono 73 pojazdy kolejowe:

  • 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER75 (Flirt),
  • 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN76 (ELF),
  • 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 45WE (IMPULS),
  • 11 lokomotyw serii EU47,
  • 2 lokomotywy serii 111Eb,
  • 22 wagony piętrowe.

Przeprowadzono również modernizację wszystkich pojazdów kolejowych starej generacji i uruchomiono pierwsze w Polsce pociągi typu push-pull. Koszt przeprowadzonych inwestycji wyniósł 1,9 mld zł, z czego 155,4 mln zł pozyskano z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO WM) i 890,8 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

W następnej perspektywie UE 2014-2020 spółka gruntownie zmodernizowała 39 pojazdów serii EN57. W 2017 r. zawarła z firmą Stadler Polska największy w Polsce kontrakt na dostawę 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt 3. Ostatnie dwa pojazdy zostały odebrane 24 lipca br. Niebawem wszystkie zostaną włączone do eksploatacji. Inwestycje te wyniosły w sumie 1,75 mld zł (224,3 mln zł w ramach RPO WM i 726,9 mln zł POIiŚ).

To nie koniec unowocześniania floty pojazdów KM. W obecnej perspektywie finansowej UE 2021–2027 spółka planuje pozyskanie funduszy na zakup 97 pojazdów. Zadanie realizowane będzie w czterech etapach:

  • Etap I: 25 pięcioczłonowych lub porównywalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • Etap II: 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • Etap III: 6 elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych,
  • Etap IV: 50 pięcioczłonowych lub porównywalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Po zrealizowaniu planowanych inwestycji, ponad 71 proc. wszystkich pojazdów KM będzie nowej generacji. W 2028 r. wszystkie pojazdy stare będą wycofane z eksploatacji.

Inwestycje w zaplecze taborowe

Obecnie spółka KM prowadzi postępowanie przetargowe, które ma na cepu wyłonienie wykonawcy budowy nowego zaplecza technicznego utrzymania pojazdów w Radomiu. Trwają również intensywne prace nad przygotowaniem dokumentacji przetargowej dotyczącej budowy zaplecza technicznego w Sochaczewie. Obiekt ten przeznaczony będzie do wykonywania napraw w poziomie utrzymania P4 oraz P5 wszystkich pojazdów KM, a także przeglądów w poziomie utrzymania P3.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony